اهداف فعالیت های ورزشی

کودکان و به ویژه در دوران دبستان، مراحل رشد و تکامل را طی می کنند و اندام های گوناگون بدن آن ها در حال رشد است. بنابراین افزایش و توسعه قابلیت های جسمانی در این دوران لازم و ضروری است، و باید این هدف در برنامه های حرکتی کودکان گنجانده شود. این قابلیت های جسمانی عبارتند از : قدرت عضلانی ، استقامت عضلانی، استقامت عمومی بدن ، سرعت ، تعادل ، هماهنگی ، چابکی ، عکس العمل و حفظ حالت بدن در شکل طبیعی. اگر کودکان این قابلیت ها را در دبستان افزایش دهند ، وقتی که به دوران راهنمایی می رسند، وضع جسمانی مناسبی خواهند داشت.

کودکان با مجموعه ای از توانایی های حرکتی وارد دبستان می شوند. بنابراین فراهم کردن موقعیت های مختلف حرکتی در جهت رشد هرچه بیشتر این توانایی ها، سبب پایه ریزی مهارت های بنیادی آن ها و رشد و تقویت عضلات ریز و درشت آنها می شود..

کارشناسان معتقدند تا قبل از هشت سالگی ورزش برای بچه ها ممنوع است. در این سن بازی کردن و طراحی انواع بازی ها، بهترین کمک برای رشد جسمانی و درگیرکردن بچه ها با فعالیت های بدنی است. پریدن از روی مانع، آویزان شدن از وسایل بازی، رد شدن از تونل های روباز ، دویدن مارپیچی و … از انواع این بازی هاست که به صورت ترکیبی می توان از آنها بهره کافی را برد. متخصصانی که این بازی ها را طراحی کرده اند، به این موضوع توجه داشته اند که همه اعضای بدن بچه­ ها از استخوان گرفته تا عضله­ ها درگیر فعالیت شوند.

–     در پایه پیش و اول با توجه به نظر کارشناسان و پس از مطالعات انجام گرفته در جهت سلامتی هرچه بیشتر کودکان، کادر آموزشی دبستان، تصمیم به ایجاد کلاس بازی های حرکتی گرفته است در همین راستا برای مربیان خود یک دوره کارگاه آموزشی برگزار کرده است.

هدف اصلی از انجام و برگزاری این کلاس ، آمادگی کودک برای ورود به ورزش های تخصصی در سال های بعد و صحیح انجام دادن حرکات پایه و رشد جسمی و حرکتی در کودک است. همچنین در این نوع بازی های حرکتی ، علاوه بر تقویت مهارت های جسمانی و حرکتی، در زمینه های عاطفی، اجتماعی و ذهنی نیز رشد صورت می گیرد.

در این بین ، مربیان در راستای اهداف و دستاوردهای بازی و با توجه به آموخته­ ها و میزان یادگیری کودکان، که مشخص کننده میزان افزایش و پیشرفت یک مهارت و فعالیت در طراحی خواهد بود، بازی های ترکیبی گوناگونی را طراحی و با کمک بچه­ ها اجرا می کنند.

به منظور استفاده بهینه از زنگ بازی حرکتی که در سالن ژیمناستیک مجموعه فرهنگی – ورزشی پاس برگزار می گردد ، موارد زیر انجام می شود :

  • تخلیه انرژی کودکان
  • توضیحات کوتاه بازی روز + طراحی مسیر توسط مربیان
  • انجام بازی طراحی شده
  • انجام بازی تکمیلی

–     در پایه دوم در راستای اهداف گفته شده کلاس ژیمناستیک برای کودکان در نظر گرفته شده است. بعد از آشنایی کودک با بازیهای مرتبط با رشته مورد نظر و ایجاد حس علاقه و لذت و افزایش استقامت بدنی از ورزش، حرکات پایه ژیمناستیک شروع می­شود.

تمام حرکات حیوانات، تمام پرش­های ژیمناستیک و برخی حرکات زمینی سطح ۱ در ژیمناستیک آموزشی داده می­شود.

–     از پایه سوم به بعد رشته های تخصصی با انتخاب دانش ­آموزان تدریس خواهد شد. به این ترتیب که در پایه های سوم و چهارم دانش ­آموزان بین رشته های هندبال، شنا و دفاع شخصی، و در کلاس­های پنجم و ششم بین رشته ­های بسکتبال، دفاع شخصی و شنا، هر سال یک رشته را به عنوان رشته تخصصی خود انتخاب می­کنند و تا پایان سال در رشته انتخابی آموزش میبینند.

–     لازم به ذکر است در سال­های گذشته کلاس­های ورزشی دبستان در سالن های مختلف باشگاه پاس برگزار گردیده است.